Systém placení silničního mýta na Floridě vs.autopůjčovny

20. května 2015 v 23:21
Protože se v některých diskuzích mezi cestovateli na internetu začíná trochu míchat pojmy ohledně systému placení mýta na Floridě, pokusím se stručně nastínit situaci. Jedná se o můj subjektivní pohled, nejsem brouk Pytlík. Možná mě tedy někdo doplní.

Doporučuji to před cestou nastudovat, protože se tak vyhnete problémům, případně můžete dost peněz ušetřit. A také nebudete ve spárech prodejců v autopůjčovnách, toužících vám vnutit kromě některých připojištění i nevyhovující systém placení mýta.

Každý, kdo jede na Floridu jistě ví, že na mnoha místech jsou placené úseky, kde se platí mýto. Tyto "Toll plazas" jsou předem avizovány značkami a jsou i značky-upozornění na možné poslední sjezdy před placením mýta "Last exit before toll".
Laicky se používá pro systém silničního mýta na Floridě označení SunPass, ale není to zcela přesné.
Na mýtnicích je vždy několik pruhů, obvykle ty vpravo bývají pro klasickou platbu v hotovosti, ty vlevo, tzv. "Express lanes" pro elektronickou bezhotovostní platbu. Zde se tedy nestaví, bývá zde obvykle snížená rychlost, prostě jen profrčíte...

Abychom mohli projíždět "Express lanes", musíme mít vozidlo vybavené systémem elektronické platby mýta. Možnosti jsou v zásadě 3.

První je klasický aktivní transpondér, pracující na bázi RFID (Radio Frequency IDentification), technicky pokud to hodně zjednoduším, je to přenos podobný NFC v chytrých telefonech, ale pracující na delší vzdálenost. Teď doufám, že mě nikdo nenařkne z technického diletantismu:-) Používají se 2 druhy. První generace byla na baterky, diody ukazovaly stav a hlavně akusticky signalizovaly průjezd mýtnicí.

Nově se používají aktivní transpondéry 2. generace, které jsou menší a pracují bez baterií, ale nesignalizují průjezd mýtnicí.
Hlavní výhodou těchto hard case transpondérů je jejich přenositelnost mezi více vozidly, což nás jako turisty zpravidla moc nezajímá.
Další možností je mini SunPass ve formě nálepky na čelní sklo, kde se lepí vedle zpětného zrcátka. Ten
pracuje jako pasívní. I on se dá teoreticky použít na jiné auto, pokud se nám ho podaří nepoškozený sloupnout.


Pro turisty je nejjednodušší transpondéry koupit v hypermarketech Publix nebo CVS pharmacy, případně na pobočkách AAA. Pevný stojí 25,-USD + daň, nálepka 4,99 USD + daň. Transpondér nebo nalepovací mini SunPass je pak potřeba personifikovat na stránkách sunpass.com. Je potřeba zadat číslo transpondéru, registrační značku vozidla, číslo řidičáku, adresu (může to být US adresa třeba hotelu) a číslo platební(kreditní) karty. Dále je potřeba nabít na min. 10,-USD, aby bylo z čeho strhávat mýto. U transpondérů trvá nějakou dobu, než je vše funkční, je dobré s tím proto počítat. Na stránkách sunpass.com můžeme pak dělat změny, třeba změnu na jiné vozidlo, dobíjet atd. V praxi to funguje bezvadně, prostě jen projedete určeným pruhem a mýto se odpočítá. Jedná se o systém pre-paid, tedy předplacení mýta, kde musíme mít "nabitý" účet a z toho se mýto postupně odečítá.

A teď se dostáváme k jádru pudla. Může se stát, že vám v některé půjčovně i nabídnou možnost prodeje/pronájmu SunPassu jako takového, ale je to nepravděpodobné, resp. oni vám samozřejmě nabídnou systém placení mýta, ale ten funguje na jiném principu. Autopůjčovny takřka výhradně používají systém toll-by-plate. Jak plyne z názvu, je to placení podle registrační značky, při průjezdu "express lane" je kamerou zanesena do systému a následně je nám účtována, tedy post-paid systém. To doúčtování může být v praxi i několik týdnů. Aktivace systému je automaticky prvním projetím mýtnice. Samozřejmě, že i toto něco stojí, kromě samotného mýta. Záleží na konkrétní půjčovně, pro příklad uvádím AVIS, kde je denní sazba 3,95 USD, maximálně. 16,75 za měsíc. Princip je tedy celkový paušál, který je placen v celkovém půjčovném a následně je nám prostřednictvím platební karty odúčtováno skutečně projeté mýto.

Ale aby nebylo vše tak jednoduché, některé půjčovny, třeba Dollar používá své vlastní účtování jakýmsi paušálem. Platepas -znamená denní paušál za 8,99 USD+daň. Cena může být nižší díky promo akcím atd. Nutno poznamenat,že pokud nejezdíte třeba několikrát denně na Sanibel, paušál se prostě nevyplatí...

Se systémem toll-by-plate platíte stejnou cenu mýta jako při platbě v hotovosti, oproti tomu SunPass je někdy zvýhodněn, oproti 1,25 USD platíte třeba někde (je vám stržena částka) jen 1,- USD.

Systém toll-by-plate umožňuje i jednoduchou kontrolu účtovaného mýta. Na stránkách https://bill.platepass.com/receipt/receipt.aspx nebo https://www.htallc.com/Receipt_RequestEHI.aspx?rental=204&nav_flag=off můžete zkontrolovat účtování mýta.


Co je konkrétně pro nejvhodější si můžeme předem spočítat nebo odhadnout podle plánu cesty, nakonec dá se až na výjimky jezdit bez použití placených úseků. Nejjednodušší a nejlevnější je platba cash, problém je, že to někdy zdržuje a že někde to už ani nejde, trend je vše zautomatizovat a zjednodušit. Doporučuji tedy při půjčení auta zvážit nabídky autopůjčoven i z hlediska jakým způsobem a jak mýto účtují a co vše je v ceně. A samozřejmě jízda po placených úsecích bez platby znamená postih, minimálně v doúčtování mýta a administrativního poplatku. Bez pardonu je vše naúčtováno na platební kartu použitou při půjčení auta.

Chtěl jsem výše uvedené informace zaktualizovat, ale nedaří se mně dostat na stránky sunpass.com. Každopádně principielně jsou informace věřím hodnověrné a snad do problematiky pro cestovatele lačnící po Floridě vnesou více světla:-)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jana Jana | E-mail | Web | 28. července 2015 v 12:16 | Reagovat

Já jsem si tenkrát na dovču na Floridu bral půjčku, ten poplatek bych už nezvládl - nebankovní půjčka http://microcredit.cz/

2 Erika Erika | 19. ledna 2016 v 8:52 | Reagovat

Není nad cestování karavanem. V současnosti už existují různé půjčovny, mou nejoblíbenější je

http://pujcit-karavan.cz/podminky-zapujcky

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama